ورود به سایت جستجو English | العربیه
04/25/2017 - سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
امروز : 5/2/1396 (هـ.ش)
برابر با 27 رجب 1438 (هـ.ق)
اذان صبح 04:46:52
طلوع آفتاب 06:19:37
اذان ظهر 13:02:21
غروب آفتاب 19:45:40
اذان مفرب 20:03:40

طول = 51.41 و عرض =35.7

آشنایی با عوارض پایدار

پرداخت الکترونیک عوارض

راهنمای پرداخت الکترونیک

سایر خدمات الکترونیک

* عوارض و بهای خدمات شهری*

عوارض:

عوارض بموجب بند 14 ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مبلغی است که شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوق مطابق اختیارات قانونی برای تامین مخارج عام و خاص و با اعمال سیاستهای تشویقی یا بازدارنده اخذ می کند . عوارض ملی به تصویب مجلس شورای اسلامی و عوارض محلی باید به تصویب شورای اسلامی شهر برسد که پس از طی مراحل قانونی اجرایی شود . و معادل مالیاتهای محلی است یعنی وجوهی که شهرداریها بابت ارائه خدمات عام به مردم می دهند ولی میزان مصرف آن را برای هر نفر نمی توانند تعیین کنند و قابل تشخیص تنی باشد عوارض اطلاق و گفته می شود که به پایدار و غیر پایدار تقسیم می شود .

بهای خدمات شهری :

 بهای خدمات شهری به موجب بند 26 ماده 71 قانون فوق الذکر ( تشکیلات وظایف و .. ) وجوهی هستند که شهرداری در مقابل ارائه برخی خدمات و متناسب میزان استفاده از آن با تصویب شورای اسلامی شهر و طی مراحل قانونی قابلیت وصول از استفاده کنندگان خدمات را پیدا خواهد کرد و منبع درآمدی ثابت که در طول زمان قابل برنامه ریزی و بعدا قابلیت افزایش و وصول خواهد داشت و میزان و مقدار آن برای هر نفر قابل تشخیص و برآورد می باشد .

عوارض(درآمد های) پایدار

شهرداری یک نهاد عمومی  ومردمی است که وظیفه خدمت رسانی به شهروندان را به جهت تامین خواسته های اولیه زندگی شهرنشینی و پس از آن تلاش برای رسیدن به شهری توسعه یافته را به عهده دارد. شاید تا نیم قرن پیش تنها تصوری که از شهرداری در اذهان عمومی وجود داشت یک ارگان تنظیفی بود، ولی امروزه خواسته ها آنقدر گسترش یافته اند که گاهی حتی خارج از شرح وظایف و توانایی های این نهاد می باشد.

امروزه اساسی ترین نیازهای شهرنشینان داشتن شهری امن، سالم، سلامت و زیبا برای زندگی ست؛ که آن هم خالی از قیاس با سایر شهرهای دنیا نیست. در حالی که برآورده نمودن همین خواسته های به ظاهر اولیه نیاز به هزینه های بسیار زیادی دارد. و با توجه به خودکفایی مالی شهرداری ها تنها راه تامین این هزینه های شهری کمک و همکاری عموم شهروندان می باشد.

در یک مثال ساده فرض کنید که در یک آپارتمان چند طبقه سکونت دارید که حیاط خانه مورد استفاده تمامی ساکنان بوده و مدیر ساختمان تصمیم گرفته تا برای زیبایی و داشتن هوایی بهتر، باغچه ای را احداث و آنرا گل کاری نماید. تامین هزینه لازم جهت اجرای این طرح نیاز به مساعدت و کمک همه ساکنین دارد؛ پس بدین منظور کل هزینه های لازم برآورد شده و سپس هر یک از ساکنین سهم خود را در اجرای این برنامه پرداخت می نماید.

اجرای طرح های شهری نیز چنین است شهرداری که مدیر آن با انتخاب نمایندگان مردم هر شهر تعیین می گردد وظیفه دارد تا هزینه های لازم جهت انجام وظایف، برآورده نمودن خواسته های شهروندان و زیباسازی و عمران شهری را تامین نموده و در اجرای صحیح آنها تمام تلاش خود را به کار بندد. در شرایطی که با گسترش روز افزون جمعیت و مساحت شهرها و ضوابط شهرنشینی مواجه هستیم.

با توجه به سیاست خودکفایی شهرداری ها که در قانون بودجه سال 1362 تصویب گردید و حذف کمک های دولتی؛ به یکباره منبع اصلی درآمد شهرداری ها از بین رفت و لذا تنها راه تامین هزینه های شهری دریافت سهم هر یک از شهروندان به عنوان استفاده کنندگان مستقیم از خدمات شهری قرار گرفت. و به این ترتیب منطقی خواهد بود که هر کس که از خدمات بیشتری استفاده می کند سهم بیشتری را نیز پرداخت نماید.

درآمدهای شهرداری که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از مردم اخذ می گردد به سه صورت؛

1- عوارض عمومی؛

2- عوارض اختصاصی؛

3- بهای خدمات؛

 می باشد، که پوشش دهنده همه هزینه های شهرداری به خصوص شهرداری تهران با توجه به ویژگی خاص پایتخت بودن آن نیست و این شرایط هزینه زیادی را به شهر تحمیل می کند. اما امروزه علاوه بر ناکافی بودن این منابع درآمدی با مشکل دیگری به نام ناپایداری منابع درآمدی نیز مواجه هستیم، که حتی حساس تر از ناکافی بودن آنهاست. لذا شهرداری های کشور  و به ویژه شهرداری تهران به دنبال راهکارهایی جهت دستیابی به درآمدهای پایدار می باشند که از این طریق بتوانند پروژه های عمرانی و خدماتی خود را با آسودگی خاطر و اطمینان از اجرایی بودن و انجام به موقع آنها آغاز و به پایان برسانند.

  تعریف درآمد پایدار:

شهرداری تهران بر اساس طرح جامع درآمد های پایدار از سال 1386 به دنبال پایدار کردن منابع درآمدی خود می باشد و طرح جامع درآمد های پایدار براساس سند چشم انداز شهر تهران تهیه و اجرایی شده است.  

یکی از تعاریفی که در خصوص درآمد های پایدار مطرح شده است آن دسته از درآمدهای شهرداری را که خصایص زیر را داشته باشند و برای وصول آن بتوان برنامه ریزی های اجرایی لازم را تعریف کرد به عنوان درآمد پایدار معرفی نموده اند و دارای مشخصات زیر باشد:

* تداوم پذیری (دارای ثبات بودن و حداقل در کوتاه مدت دچار نوسانات شدید نشوند)

* مطلوب بودن (کسب درآمد از آن محل موجب ارتقاء رویکرد عدالت محوری شود و به ساختارهای زیست محیطی، کالبدی، اجتماعی و اقتصادی شهر لطمه وارد نیاورد)

*    انعطاف پذیری (پایه درآمدی در طی زمان بزرگ شود و همپا با گسترش مخارج گسترش یابد تا از مضیقه مالی اجتناب شود)

از جمله درآمدهای پایداری که در حال حاضر در میان ردیف های درآمدی شهرداری وجود دارد، عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض کسب و پیشه، عوارض سالیانه خودرو ، بهای خدمات مدیریت پسماند و .... می باشند. اما متاسفانه سهم این درآمد ها در کل رقم کمی است و با این وجود مردم نیز در پرداخت آنها همکاری لازم را ندارند و قطعاً چنانچه شهروندان محترم از هزینه هایی که در روز برای نگهداری و بهسازی شهر می گردد اطلاع کامل و شفافی داشته باشند عوارض خود را با کمال میل جهت آبادانی شهر خود پرداخت خواهند کرد. و همچنین تمایل بیشتری برای مشارکت و سرمایه گذاری در پروژه های نوسازی و عمران شهری خواهند داشت. در ادامه برخی از عوارض و بهای خدمات  شهری،  جهت آشنایی بیشتر توضیح داده می شود.

                                                                                                                                                    
عوارض نوسازی و عمران شهری

به استناد ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهری ، مصوب 7/9/1347 و اصلاحات بعدی آن در شهر تهران از تاریخ اول فروردین ماه 1348 برای کلیه اراضی ، ساختمانها و مستحدثات واقع در محدوده قانونی شهر عوارض نوسازی طبق مقررات این قانون تعیین خواهد شد و برقرار می گردد. طبق ماده 10 قانون نوسازی عوارض هر سال در اول فروردین ماه آن سال تحقق می یابد و باید حداکثر تا پایان همان سال به شهرداری پرداخت گردد و تبصره 1 ماده 10 از عوارض مودیانی که ظرف مدت مذکور عوارض متعلق به هر ملک را بپردازند 10% عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد. طبق ماده 14 قانون نوسازی عمران شهری اعلام میدارد: مودیانی که تا پایان هر سال عوارض مقرر در این قانون را نپردازند از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی نه (9%) زیان دیر کرد در سال به نسبت مدت تاخیر خواهند بود.

                                                                                                                                                     آشنایی با عوارض کسب و پیشه

به استناد مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، میزان عوارض هر یک از واحدهای صنفی در رسته های مختلف بر اساس پارامترهای گوناگون، مانند: قیمت پایه، ارزش منطقه ای و مساحت، محاسبه می گردد.پرداخت عوارض واحدهای کسبی به عهده صاحب پروانه و یا کسی که سند و اجاره نامه به نام او تنظیم شده می باشد، مگر اینکه مالک شخصاً تصدی واحد مذکور را عهده دار باشدکه دراینصورت پرداخت عوارض به عهده اوخواهد بود.متصدیانی که نوع فعالیت فعلی آنها با نوع فعالیت مندرج در قبوض ارسالی به محل کسبشان مطابقت ندارد، می بایست جهت اصلاح آن به همراه مدارک ومستندات به اداره درآمد منطقه مربوطه مراجعه نمایند

                                                                                                                                                     بهای خدمات مدیریت پسماند

بهای خدمات مدیریت پسماند براساس مفاد ماده 8 قانون مدیریت پسماند مصوب 20/2/1383 مجلس شورای اسلامی و آئین­نامه اجرایی مصوب 1/5/1384 هیات محترم دولت و دستورالعمل نحوه تعیین بهای خدمات مدیریت پسماند شهری ، ابلاغی مورخ 17/7/1385 وزیر محترم کشور ، توسط شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ 12/4/1386 تصویب و در بهمن ماه 1391 اصلاح و پس از طی مراحل قانونی ، جهت اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شد .

روش های پرداخت قبوض عوارض

پرداخت حضوری : مراجعه به یکی از بانکهای شهر – سپه –ملی- ملت – تجارت – صادرات – مسکن – پارسیان- اقتصاد نوین – سامان – سینا و پست بانک واقع در سطح شهر تهران و دستگاههای خود پرداز ATM – مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر روشهای پرداخت غیر حضوری: پرداخت از طریق( اینترنت بانک ، تلفنبانک ، موبایل بانک )، کلیه درگاههای غیر حضوری بانکهای طرف قرارداد شهرداری تهران – سامانه تلفنی 137 شهرداری تهران و یا از طریق پرتال اینترنتی شهرداری تهران

                                                                                                                                                   عوارض خودرو و روشهای پرداخت:

عوارض خودرو یکی از درآمدهای پایدار شهرداری تهران بوده و مقرر است مالکین محترم هر ساله نسبت به پرداخت آن براساس شاخص های اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند.سامانه ملی عوارض خودرو به منظور وصول عوارض خودرو بصورت کاملا مکانیزه با امکان اتصال به پایگاه های اطلاعاتی مرتبط از ابتدای سال 1394 در پرتال اینترنتی شهرداری تهران راه اندازی گردیده است.این پروژه بزرگ یکی از اقدامات تحقق شهر و دولت الکترونیک است و شهرداری تهران پیشگام در توسعه و اجرای این سامانه در سطح ملی است و با توجه به اتصال آن به سامانه های اطلاعاتی و عملیاتی مرتبط، امکان پرداخت و وصول الکترونیکی عوارض وصدور غیر حضوری مفاصاحساب پرداخت عوارض مهیا گردیده است و شهروندان محترم می توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری از طریق این درگاه نسبت به پرداخت و اخذ مفاصاحساب اقدام نمایند و مفاصاحساب موتور در زمان نقل و انتقال خودرو قابل استناد می باشد . کلیه مالکان و شهروندان محترم می توانند با وارد کردن شماره شناسناسه خودرو ( VIN) نسبت به مشاهده پرداخت عوارض سالیانه خودرو اقدام نموده و مفاصاحساب اینترنتی اخذ نمایند . ضمن اینکه جهت اطمینان از اتصال مفاصاحساب های صادره شهروندان می توانند با مراجعه به وب سایت www.etax.ir و وارد نمودن کد پیگیری مندرج بر روی مفاصاحساب از اصالت آن اطمینان حاصل نمایند .

تذکر: در صورت عدم پرداخت بموقع عوارض سالیانه خودرو، مالکین مشمول 2% جریمه دیرکرد بصورت ماهیانه خواهند شد که به مبلغ عوارض اضافه می گردد .

نکته مهم : درصورتیکه پس از ورود به سامانه الکترونیکی اطلاعات نمایش داده شده و یا میزان مبلغ بدهی اعلامی مغایر با اطلاعات وسیله نقلیه شما بود و یا با پیام خطا روبه رو شدید و اطلاعات و میزان بدهی وسیله نقلیه شما نمایش داده نشد لزوما با دردست داشتن مدارک مالکیت و اسناد پرداختی گذشته به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه فرمائید .همچنین در صورت وجود مشکل در سامانه شهروندان می توانند با مراجعه حضوری به یکی از نزدیکترین دفاتر خدمات الکترونیک در سطح شهر تهران نسبت به مشاهده و پرداخت عوارض وسیله نقلیه خود اقدام نمایند .

                                                                                                                                                  عوارض موتورسیکلت و روش پرداخت

سامانه جدید پرداخت الکترونیکی عوارض موتورسیکلت به منظور تحقق شهر الکترونیک ، از شنبه مورخ 18 مهر ماه 94 در شهرداری تهران به روز رسانی شد. سامانه مکانیزه نمودن پرداخت عوارض موتوسیکلت در راستای تحقق شهر الکترونیک ورفاه حال دارندگان موتورسیکلت به منظور تسهیل در پرداخت عوارض به صورت غیر حضوری بوجود آمده است وشهروندان، می توانند با مراجعه به پرتال اینترنتی شهرداری تهران به نشانی www.tehran.ir و با در اختیار داشتن یکی از کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب، نسبت به پرداخت عوارض موتورسیکلت ودریافت مفاصاحساب الکترونیکی اقدام نمایند. براساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران اخذ عوارض سالیانه موتورسیکلت ها در محدوده شهرتهران از ابتدای سال 1383 اجرایی گردید و مالکان محترم موتورسیکلت می توانند به صورت غیر حضوری نسبت به پرداخت عوارض موتورسیکلت اقدام نمایند.چنانچه مشخصات موتورسیکلت مربوطه در سامانه موجود نباشد مالکان محترم می توانند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایند.

                                                                                                                                                 توسعه پایدار شهری:

گام برداشتن در جهت پایدار نمودن درآمدهای شهرداری موجب قطع وابستگی درآمد آن به تراکم به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی خواهد گردید. که در این میان می بایست سهم دولت دراداره شهر معلوم و معطوف به فعالیت های زیربنایی مثل شبکه ریلی و حمل و نقل عمومی و سهم مردم نیز در قالب عوارض شهرنشینی تعیین شود آنگاه عوارض ساخت وساز هم می تواند منطبق با ضوابط شهرسازی به شکلی متفاوت از گذشته تدوین گردد.

درآمد پایدار، یکی از لازمه های توسعه شهری پایدار و لازمه هر دو آنها اعتماد سازی و تحلیل هزینه ها و مشارکت های مردمی است. توسعه پایدار شهرها از مهمترین اهداف اجرایی هر شهر محسوب می شود و از جمله حداقل نیازها برای اجرای آن

یکی از عوامل عدم اجرای توسعه پایدار شهری، ناپایداری نظام درآمدی شهرداری می باشد که در حال حاضر اقدامات فراوانی برای رفع این نقیصه صورت گرفته از جمله همانطور که بیان شد شهرداری تهران در گام اول برنامه عملیاتی  تامین درآمدهای پایدار را در سال 1386 تهیه نموده است و به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسانده است و اجرای آن را در همان سال کلید زده است که می تواند چشم انداز مناسبی را پیش روی سیستم تصمیم گیرنده برای برنامه ریزی های بلند مدت  قرار دهد.

"با پرداخت به هنگام عوارض پایدار ، در توسعه و آبادانی شهر خود سهیم باشیم."

" شهرداري تهران در راستاي توسعه خدمات غيرحضوري و نيل به شهر الكترونيك و به منظور جلوگيري از ترددهاي غيرضروری و كاهش ترافيك و آلودگي هوا ، امكان پرداخت، تقسيط و مشاهده پرداختيهاي قبلي عوارض را براي كليه شهروندان محترم تهراني از طريق اين درگاه فراهم نموده است. موديان محترمي كه عوارض متعلقه ملك خود را به هنگام و تا تاريخ مقرر پرداخت نمایند، علاوه بر بهره مندي از 10% جايزه خوش حسابي مبلغ ساليانه عوارض و ( 1/5% جايزه خوش حسابي ماهيانه بهاي خدمات مديريت پسماند )، در داشتن شهری آباد مدیریت شهری را یاری می رسانند. "

 

نحوه پیگیری مشکلات احتمالی در پرداخت الکترونیکی عوارض:

شهروندان محترم می توانند پس از ورود به سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض و یا عدم پرداخت موفق عوارض( اعم از مسکونی و مشاغل،خودرو و.. )، در صورت بروز هرگونه اشکال ، از طریق تماس با اداره کل تشخیص و وصول درآمد به شماره های ذکر شده در انتهای همین پرتال موضوع را درمیان گذاشته و یا با پست الکترونیک این اداره کل به نشانی daramad@tehran.ir و سامانه پیامکی به شماره 13700000821 موضوع را پیگیری نمایند.

*شهرداري تهران،در راستاي توسعه خدمات الكترونيكی و به منظور جلوگيري از ترددهاي غيرضروری و كاهش ترافيك و آلودگي هوا ، امكان استفاده از خدمات غیر حضوری را از طریق سامانه های اینترنتی فراهم آورده است که در این بخش برای رفاه حال شهروندان و مخاطبان گرامی برخی از این امکانات گنجانده شده است."

عبادت هفتاد جزء است ، بهترین جزء آن طلب ( روزی از راه ) حلال است. حضرت محمد (ص)

به منظور تکمیل رویکرد سیستمی صورت گرفت

جلسه بررسی حذف اعلام وصول شهرسازی

جلسه ای با موضوعیت حذف اعلام وصول شهرسازی دردفتر معاون درآمد های عمومی برگزار گردید.

1396/1/23 8:59:0

به منظور تقدیر از همکاران اداره کل تشخیص و وصول درآمد صورت گرفت

دیدار مدیریت با کارکنان اداره کل به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و عید نوروز

گردهمایی مدیریت و کارکنان اداره کل تشخیص و وصول درآمد به مناسبت عید نوروز و ولادت با سعادت حضرت زهر...

1395/12/28 10:27:0

با نزدیک شدن به روز های پایانی سال1395

مشارکت معنادار شهروندان در پرداخت عوارض پایدار

با توجه به بررسی های انجام شده ، شهروندان محترم تهرانی در پرداخت  به هنگام عوارض پایدار امسال شهرد...

1395/12/25 9:17:0

در گردهمایی مدیران درآمد شهرداری تهران مطرح شد

تکریم و پاسخگویی به شهروندان اولویت اول مدیران درآمد در کلیه ایام سال

آخرین نشست مشترک مدیرکل و معاونان وکارشناسان اداره کل تشخیص و وصول درآمد و روسای درآمد مناطق 22گان...

1395/12/25 8:24:0

با حضور ورزشکاران برتر اداره کل تشخیص و وصول درآمد

مراسم اختتامیه مسابقات جشنواره ورزشی فجر برگزار شد

مراسم اختتامیه مسابقات جشنواره ورزشی فجر پرسنل شهرداری تهران در روز شنبه مورخ 95/12/21 برگزار شد.

1395/12/23 8:30:0

آرشیو
بخشنامه آرشیو